Fredag 08/08/08

På fredag är det alltså dags för 08:ornas egen dag, vilket kommer firas med aktiviter runt om i staden.. (aftonbladet.se) Men många verkar se det som en dålig sak. Vad har alla emot Stockholmare eller 08:or, som det så fint heter? Bor inte i Stockholm, men har 08 som riktnummer. Betyder det att även jag räknas till de "puckon" som stockholmarna anses vara, av övriga svenskar?

Vart man än reser i vårt avlånga land verkar man kunna höra saker, i samma anda, som "j*kla 08:or". Borde det inte betyda att det är de som är felet, eftersom de har tagit sig tid att bilda sig en egen, ofta skev, uppfattning om stockholmare, utan att kanske ens ha varit i huvudstaden?

Självklart är stockholmarna inte perfekta - enligt mig är de väldigt stressade och i vissa fall otrevliga, men jag har i alla fall varit där och kunnat bilda mig en egen uppfattning! För vem har varit med om att en stockholmare, som precis har gått in i en, vänder sig om och säger förlåt? Det har i alla fall inte jag varit med om.. Han/hon har bara stressat vidare, som om inget hänt. -.-

Men.. Bara för att få med något "komiskt" i det här inlägget.. Stockholmare "gör om" ord också; till exempel säger de frukust istället för frukost.. Vilket är något jag verkligen stör mig på. x)

För att återgå till det jag tänkte säga från början; Sluta hacka på 08:or är ni snälla.. För om ni gör det så betyder det att ni anser att alla i Stockholmstrakten är likadana.. -.- :P 

Puss! //Milly

Kommentarer
Postat av: Linna

Haha du har sant i det du säger ska du veta men jag tycker det är lite komiskt.. För jag var på semester en gång i småland och träffade massa folk där nere och så frågade de var vi var i från vi svarade "Stockholm" då vände de bara och gick men sen nästa gång sa vi "enköping" eller så sa vi "uppsala" då stannade folket glatt kvar.. så konstigt.. Och det här var i småland och mest folk där ifrån..

2008-08-06 @ 14:12:17
URL: http://blondalinnan.blogg.se/
Postat av: Gubben

Va? Stockholmare? Jag som alltid trott att 08:a var beteckning på personer med en allvarlig mental störning...

2008-08-07 @ 09:45:11
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Fredrik

haha.. jag är från stockholm och väljer ofta bort att säga det när jag är på resande fot i landet. Jag har aldrig förstått mig på det här med att hacka på 08:or. Det har hänt vid fler tillfällen att man har träffat någon på krogen (eller liknande ställe) som man har skit kul med, men så fort man nämner att man är stockholmare så blir det en aning udda :P... Men jag måste bara säga det att det där med frukUst har jag nog aldrig hört!

2008-08-07 @ 13:43:32
URL: http://laihonen.se
Postat av: Milly

Min fransklärare (från Stockholm) sa alltid frukust, och sen har jag hört några andra som har sagt det. Så det är inte helt snappat ur luften! ;)

2008-08-07 @ 15:52:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0